منتديات حوامل النسائية

منتديات حوامل النسائية (https://naqatube.com/index.php)
-   ملتقى عضوات حوامل (https://naqatube.com/forumdisplay.php?f=69)
-   -   اجمل قصص وحكايات لاطفالنا الصغار (اطفال منتدى حوامل النسائية) (https://naqatube.com/showthread.php?t=73211)

NoNa roze 09-15-2011 10:41 PM

رد: اجمل قصص وحكايات لاطفالنا الصغار (اطفال منتدى حوامل النسائية)
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rose (المشاركة 1436656)
موضوع رائع ياعزيزتي اسمحيلي انقله لقسم الادب لو تكرمتي

الله يعطيكى الف عافيه مشكوره ياغاليه
نورتى الموضوع

وانا حبيت ان اهدى بعض الحكاوى والحواديت
لاطفال منتدنا الغالى

NoNa roze 09-15-2011 10:45 PM

رد: اجمل قصص وحكايات لاطفالنا الصغار (اطفال منتدى حوامل النسائية)
 
الزرافه زوزو
http://forum.hwaml.com/imgcache2/hwa...115923_278.jpg



زوزو زرافة رقبتها طويلة ..
الحيوانات الصغيرة تخاف منها .. مع أنها لطيفة … لطيفة …
عندما تراها صغار الحيوانات تسير تخاف من رقبتها التي تتمايل ..تظن أنها قد تقع عليها …
أحيانا لا ترى الزرافة أرنبا صغيرا أو سلحفاة لأنها تنظر إلى البعيد ..
وربما مرت في بستان جميل وداست الزهور ..
عندها تغضب الفراش و النحل ..
الحيوانات الصغيرة شعرت بالضيق من الزرافة ..
الزرافة طيبة القلب .. حزنت عندما علمت بذلك ..
صارت الزرافة تبكي لأنها تحب الحيوانات جميعا ..
لكن الحيوانات لم تصدقها …
رأت الزرافة عاصفة رملية تقترب بسرعة من المكان ..
الحيوانات لا تستطيع رؤية العاصفة لأنها أقصر من الأشجار..
صاحت الزرافة محذرة الحيوانات ..
هربت الحيوانات تختبئ في بيوتها وفي الكهوف وفي تجاويف الأشجار ..
لحظات وهبت عاصفة عنيفة دمرت كل شيء …
بعد العاصفة شعرت الحيوانات أنها كانت مخطئة في حق الزرافة فصارت تعتذر منها ..
كانت الزرافة زوزو سعيدة جدا لأنها تحبهم جميعا


NoNa roze 09-15-2011 10:46 PM

رد: اجمل قصص وحكايات لاطفالنا الصغار (اطفال منتدى حوامل النسائية)
 
عم مرجان والسمكه

http://forum.hwaml.com/imgcache2/hwa...116019_855.jpg



كان يا ما كان راجل صياد غلبان اسمه عم مرجان
كل يوم من بدرى يوم يصلى الفجر ويطلع علشان يصطاد ويروح البحر يرمى الشبكه ويفضل
يستنى يستنى يستنى
بس الشبكه ما يجيش فيها سمك
يرجع البيت مراته تقوله فين السمك يا مرجان
العيال هتاموت من الجوع
يقولها معلش اكليهم اى حاجه بكره ربنا يرزقنا
وتانى يوم يقوم من بدرى ويصلى ويخرج للبحر يصطاد
ويفضل مستنى مستنى مستنى
بس برضه ما فيش سمك
ويرجع البيت يلاقى ولاده بيعيطوا
يطبطب عليهم ويقول
ان شاء الله ربنا هيرزقنا

وبعدين تالت يوم يروح للبحر بعد مايصلى زى عادته
ويرمى الشبكه ويقعد يستنى
ويدعى
يارب ارزقنى علشان خاطر اولادى
صغيرين وجعانين
يارب يارب
وفجأه الشبكه دخل فيها سمكه

فرح قوى عم مرجان وقال الف حمد لك يارب
ولسه هيطلع السمكه
لاقاها بتعيط
قالها مالك يا سمكه
قالتله سيبنى ربنا يخليك علشان ولادى لسه صغيرين ومحتاجين ليا
ربنا يخليك لولادك

فراح عم مرجان رميها تانى فى البحر
ورجع لمراته حكى لها على السمكه
مراته زعلت وقالتله حرام عليك ولادنا هتموت من الجوع
وانت بترمى السمكه

قالها ان شاء الله ربنا هيعوض علينا
وراح تانى يوم للبحر يصطاد وكله امل فى ربنا
رمى الشبكه فى البحر طلعتله السمكه اللى كان صادها ورماها
قالتله انا اشكرك يا عم مرجان
انك رجعتنى لولادى
ودى مكافأتك
واداته بزره وقالتله ازرعها وهتشوف

روح البيت وزرع البزره
وتانى يوم الصبح
لقى البزره بقت شجره كبيره مليانه سمك

راح قطف السمك من الشجره وباعه واشترى بتمنه
اكل ولبس لولاده
وفرح جدا وشكر ربنا
وتانى يوم لقى الشجره طرحه سمك جديد وكتير
قطفه من الشجره وراح يبيعه
وكل يوم كده
لحد ما بقى عنده فلوس كتير
ولما سمع حاكم المدينه بالشجره اللى عند عم مرجان اللى بتطرح سمك
قال لازم اقطعهخا وازرعها عندى
وراح جاب الحرس يقطعوها وخدها يزرعها عنده

عم مرجان زعل لكن مقدرشى يتكلم
تانى يوم الحاكم لقى الشجره بتدبل وبتموت
ومش بتطرح سمك
راح عم مرجان للبحر
فطلعتله السمكه
وقالتله
لا تحزن
المعروف لايرد الا لاصحابه
ففهم عم مرجان ليه الشجره دبلت وماتت


NoNa roze 09-15-2011 10:49 PM

رد: اجمل قصص وحكايات لاطفالنا الصغار (اطفال منتدى حوامل النسائية)
 

الضفادع الشقية

http://forum.hwaml.com/imgcache2/hwa...116154_279.jpg
كان يا مكان وما يحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاة والسلام
كان في زمان غابة اسمها الغابة الخضرا ء كانت غابة كبيرة مليانة شجر طويل وكبير علي جوانبها وفي منتصفها بحيرة زرقاء جميلة على شكل هلال كبير اوي وكان كل الحيوانات بتعتمد على البحيرة دي في شربها واستحمامها وكانت حيوانات كتير بتيجي تقعد ترتاح على ضفاف البحيرة في سلام وامان فالاسد ميهجمش على الغزالة عند البحيرة والثعلب مياكلاش الدجاج اللي عند البحيرة .
ولكن دوام الحال من المحال صحيت الحيوانات في يوم من الايام على دوشه جامدة جاية من ناحية البحيرة
وقالت الزرافة : خير الله ما اجعله خير ايه اللي بيحصل ده
رد عليها الفيل : يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم ما تيجي نروح نشوف كلنا
وفعلا راحت حيوانات الغابة عند البحيرة يشوفوا ايه سبب الدوشة دي واول ما وصلوا لقوا ان سبب الدوشة عيلة كبيرة من الضفادع جيت وسكنت البحيرة
واكبر ضفدع فيهم بدأ يكلم وقال بصوت ناعم : نق نق حيوانات الغابة الخضراء الجميلة استقبلونا في بحيرتكم الجميلة احنا ملناش مكان تاني ويا رب نبقي جيران واصحاب علطول
الفيل قاله بصوت جهوري وقوي : اهلا بك دي ارض ربنا الواسعة وكلنا جيران فيها بس خلي بالك البحيرة دي بتاعتنا كلنا ومحدش في الغابة يقدر يستغنى عنها عشان كده كلنا بنحافظ عليها
رد الضفدع الكبير : طبعا طبعا يا سيادة الفيل ده شئ مفهوم
بس للاسف الضفادع مبطلتش تعمل دوشه عند البحيرة وكمان بدأت تضايق الحيوانات تيجي الزرافة تشرب وتنزل برقبتها الطويلة في البحيرة تروح الضفادع الشقية الغلسة تعمل من رقبتها زحليقة ييجي الفيل وعيلتة عشان يستحموا وياخدوا حمام الطين بتاعهم تقعد الضفادع الشقية الغلسة تنط على ضهرهم وزلوماتهم ولما الزرافة والفيل زعقولهم وقالوا عيب كده ردت الضفادع وقالت : اده هو انتم زعلتم ده احنا كنا بنهزر معاكم
والغزالة المسكينة جت تشرب من البحيرة قامت الضفادع زقتها ووقعتها في البحيرة وربنا ستر ان الحصان الشجاع كان هناك وانقذ الغزالة ولما جه يكلم الضفادع قالت له :اده هو انت زعلت ده احنا كنا بنهزر معاكم
وجه القرد عشان يشرب قامت الضفادع رشت عليه مييه اتنرفز القرد جدا لأنه مش بيحب يبل شعره قامت الضفادع قالت له : اده هو انت زعلت ده احنا كنا بنهزر معاكم
حيوانات الغابة بقت لا عارفة تشرب ولا تستحمى ولا ترتاح عند البحيرة الزرقا الجميلة اللي في نص الغابة وكانوا كلهم مضايقين اوي من الضفادع الغلسه الشقية اللي جت البحيرة قام الفيل قال بصوته القوي :لازم نعمل حاجة ده وضع ميتسكتش عليه يا سادة
رد القرد ميمون : انا عندي فكرة ( نوجه سؤال هنا لأطفالنا : تفتكروا ايه هي فكرة القرد الذكي ميمون )ولو فكرة حلوة نشجعة ونستخدمها في القصة ولو فكرة متنفعش نشجعة طبعا ونحاول نطور فيها لغاية ما تصلح للقصة
كمل القرد ميمون كلامه وقال :احنا كلنا نجتمع عند البحيرة بكرة بعد صلاة الظهر والدجاج يجيب كل البيض الفاسد اللي عنده والغزلان تجمع الخضار والفواكهة الفاسدة في الغابة خصوصا الطماطم و السناجب هتجيب لنا البندق والفيل وعيلته مع شلة البط هيكونوا معانا وهيعملوا اصوات كتير بحنجرتهم القوية
وافقت الحيوانات على فكرة القرد وجهزت كل حاجة واجمعوا تاني يوم عند البحيرة بعد صلاة الضهر زي ما اتفقوا وعدوا 1-2-3-وهوب بدات الفيلة والبط في اصدار اصوات وزعجة جدا وبقية الحيوانات قعدت ترمي على الضفادع الطماطم البايزة والبندق الجامد
الضفادع اتضايقت اوي اوي وقعدت تزعق وتقول بس كفاية هو ده برده حق الصحبة والجيران
ردت الحيوانات كلها في صوت واحد : اه ده انت زعلت يا ضفادع احنا كنا بنهزر معاك
رد الضفدع الكبير : ده مش هزار.. الهزار يبسط اللى بتهزر معاه ويفرحه مش يزعله وينرفزه
وسكت الضفدع الكبير وعرف انه هو وعيلته عملوا كده في حيوانات الغابة واكسف اوي من نفسه واعتذروا كلهم وتعاهدوا انهم ميضايقوش حد ابدا في البحيرة وانهم اتعلموا الدرس خلاص ورجعت الغابة الخضراء الكبيرة اللي في وسطها بحيرة زرقا جميلة على شكل هلال تعيش في سلام


NoNa roze 09-15-2011 10:51 PM

رد: اجمل قصص وحكايات لاطفالنا الصغار (اطفال منتدى حوامل النسائية)
 
دبدوب بقى يحب الشتا

http://forum.hwaml.com/imgcache2/hwa...116268_446.png

كان فيه دبدوب
صغير لسة مولود

مش عارف هيعمل ايه
وكل حاجة جديدة عليه

بس عنده ماما
بتحبه اوى
وهتعلمه كل حاجة
دبدوب كان يوم عايز بيلعب

مع الفراشة والبطة والسنجاب

لقى الفراشة بتستخبى
ومش عايزة تطلع برا بيتها
والبطة مع البط اصحابها
كتير اوى متجمعين ومش بترد عليه

ومش فاهم هى بتعمل ايه

والسنجاب مشغول اوى ومش هيعرف يلعب
هو السنجاب بيعمل ايه
السنجاب رايح جى رايح جى

بيشيل اكله ويحطه فى بيته
ويجيب تانى اكله وبيحطه فى بيته

هو جايب كتير كده ليه

دبدوب مش فاهم فيه ايه
هو ايه الى بيحصل ده
هو انا بردان كده ليه

دبدوب عارف مين الى هيساعده
ويفهمه كل الى هو مش عارفه

ماما
دبدوب راح لماما
انا خايف
فيه حاجات غريبه

الفراشة مستخبية فى بيتها
ومش عايزة تطلع

والبطة مع البط كله
ونسيتنى

والسنجاب مشغول
ومش عايز يلعب

وانا بردان
هو فيه ايه
ماما قالتله

فيه شتا فيه تلج وفيه برد
قال دبدوب
الشتا
يعنى اصحابى يبعدو عنى
ويبقوا مشغولين
واكون بردان
انا مش بحب الشتا

واعد بعيد زعلان
لقى ماما غريبة

ماما كسلانه اوى وعايزة تنام

ماما دايما نشيطة
ومش بتحب تنام
الشتا ده غريب
انا مش بحب الشتا

ماما خدت دبدوب فى حضنها
علشان تدفيه
وقالتله وهى بتغمض عينيها
الشتا بيحصل فيه حاجات كتير
البط لازم يهاجر كله كله
ويروح بلاد تانية بعيده
فيها دفا
ويرجع لما الشتا يخلص

والسنجاب لازم يجمع اكل كتيير
علشان فى الشتا يكفيه

دبدوب قال
وانا بئة اعمل ايه

ماما قالت وهى بتنام
انت مش هتعمل حاجة
دبدوب هيعمل بيات شتوى
بس هينام كتييييييير طول الشتا

دبدوب قال
انا بحب النوم
ماما قالتله
طيب نام واحلم بكل الى بتحبه

دبدوب نام
وحلم بالربيع
بالورد بكل الالوان
والشجر باوراقة الخضرا الجميله
حلم بالعصافير بتغنى
وحلم باصحابه
رجعو تانى يلعبو معاه
البطةوالسنجاب والفراشة

نام دبدوب كتييرو
لما صحى
لقى حلمة اتحقق
ولاقى كل الى هو حلم بيه فى الربيع
وقال
انا بحب الشتا
بحب انام فيه كتير
واحلم بالربيع


الساعة الآن 09:46 PM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 (Unregistered)

Privacy Policy - copyright

لا يتحمّل موقع منتديات حوامل النسائية أيّة مسؤوليّة عن المواد الّتي يتم عرضها أو نشرها في موقعنا، ويتحمل المستخدمون بالتالي كامل المسؤولية عن كتاباتهم وإدراجاتهم التي تخالف القوانين أو تنتهك حقوق الملكيّة أو حقوق الآخرين أو أي طرف آخر .